Logo til Mediestream
Mediestream: DANMARKSHISTORIEN - fortalt i danske aviser

Mediestream

11.09.19
Odder Bibliotek giver dig nu adgang til digitale historiske avissider. En guldgrube for slægtforskere og historieinteresserede borgere.

Mediestream (1600-1917)

Mediestream er Det Kgl. Biblioteks indgang til digitale samlinger af dansk kulturarv i form af aviser, radio, tv og reklamefilm.
Du kan læse mange millioner avis-sider, fortrinsvist fra 1600-1917. Indholdet består af hele aviser med digitaliserede helsider.

Alle kan søge hjemmefra i de gamle aviser via Mediestream. Klik her for at gå til Mediestream (Åbner i nyt vindue).

• Markér i feltet "Søg kun i det, du har adgang til"
  •  Avissiderne kan downloades som pdf, der kan udskrives.
  • Søger du på flere ord, så sæt med fordel "anførselstegn" før og efter ordene, så søger du på ordene i sammenhæng og får knap så mange fund.

Mediestream Folkebibliotek (1918 - 2001)

Mediestrem Folekbibliotek giver yderligere adgang til ca. 5,6 millioner helsides digitale avissider fra 1918 - 2001, men indeholder kun den række af aviser, der betragtes som ”ejerløse”. Du læser artiklerne i deres ”oprindelige miljø” af tidsbeslægtede artikler og annoncer. Antallet vokser, efterhånden som nye titler bliver digitaliseret.

Du har kun adgang til Mediestream Folkebibliotek på Odder Biblioteks PC'ere eller via det trådløse netværk på Odder Bibliotek.

Aviser fra 1918 og 70 år frem er dækket af ophavsretten, og derfor har du kun den fulde adgang til dem fra Det Kongelige Bibliotek i København og Århus.

Du har adgang til de fleste artikler i danske aviser fra ca. 1990 og frem til i dag via Odder Biblioteks søgebase.

Ekurser.nu har lavet en lille film om Mediestream. Klik her for at gå til ekursers film om Mediestream (Åbner i nyt billede).