Betal dine mellemværende via Mit Betalingsoverblik

Betaling af mellemværende til biblioteket

08.04.22
Fra den 19. april 2022 skal alle gebyrer til biblioteket betales via selvbetjeningsløsningen "Mit Betalingsoverblik". Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger til biblioteket.

Mit Betalingsoverblik

Fra mandag den 19. april overføres gebyrer og erstatninger til "Mit Betalingsoverblik". Formålet er at samle alle betalinger til Odder Kommune ét sted, hvilket giver bedre overblik og er mindre omkostningstungt.

Fremover vil du få besked i din e-Boks, hvis du afleverer for sent eller skal erstatte et materiale.

Her kan du besøge "Mit Betalingsoverblik" (Åbner i nyt vindue)

Mellemværende – og hvordan du betaler via ’Mit Betalingsoverblik’

Du kan se den samlede oversigt over dit mellemværende til Odder Bibliotek under ’Min konto’ på bibliotekets hjemmeside eller via appen ’Biblioteket’.

Fremover vil der i listen over dit mellemværende være et direkte link til betaling i ’Mit Betalingsoverblik’.

Du kan betale dit mellemværende med betalingskort eller MobilePay. Betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ kræver, at du logger på med NemID/MitID.

Personalet på biblioteket kan også sende dig en betalingsanmodning via MobilePay.

Jeg er fritaget for Digital Post

Hvis du ikke har NemId eller er fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en faktura med girokort med posten, som efterfølgende kan betales i banken. Vi gør opmærksom på, at bankerne tager et gebyr for denne ydelse.

Hvis du er fritaget for digital post, men bruger MobilePay, kan biblioteket sende dig en betalingsanmodning gennem MobilePay. Henvend dig til personalet i ekspeditionen.

Faktura - betalingsfrister - rykker

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura i din e-Boks med en betalingsfrist på 10 bankdage.
Fakturaen vil blive udsendt fra kommunens økonomisystem og vil derfor se lidt anderledes ud, end den plejer.

Hvis du samlet skylder 50 kr. eller mere i gebyrer eller erstatninger ved betalingsfristens udløb, vil du modtage en rykker fra Odder Kommune. Her vil der blive pålagt et rykkergebyr på 100 kr., og betalingsfristen er 9 bankdage.
Herefter kan ubetalte mellemværende blive sendt til Gældsstyrelsen, hvor der bliver pålagt yderligere gebyrer.

Jeg har betalt mit gebyr, men det fremgår stadig af min lånerstatus

Der kan gå op til 24 timer, før biblioteket har registreret din indbetaling i "Mit Betalingsoverblik". Har du i mellemtiden fået besked i din e-Boks, skal du se bort fra denne.
Er du i tvivl, så log ind med NemId på Mit Betalingsoverblik (åbner i nyt vindue). Her kan du altid se din aktuelle status.

Jeg har spørgsmål til mine mellemværende

Har du spørgsmål til dine mellemværende ved biblioteket, kan du ringe til os på telefon 87 80 35 50 på hverdage mellem kl. 10-17. Du kan også skrive til os på: bibliotek@odder.dk

Kan jeg få hjælp til at betale mine gebyrer?

Hvis du har brug for hjælp til at betale dine gebyrer, så kan personalet hjælpe dig med at betale gennem "Mit Betalingsoverblik" ved bibliotekets computere. Husk altid at medbringe din NemId.

Børn og unge under 18 år

Alle børn og unge under 18 år skal nu have tilknyttet en økonomisk ansvarlig/værge, for at de kan låne materialer ved Odder Bibliotek. Alle børn og unge er derfor blevet blokeret som lånere. Forældre skal registrere sig som økonomisk ansvarlig for deres børn under 18 år. Når du er økonomisk ansvarlig, vil du fremover modtage faktura på dit barns mellemværende med Odder Bibliotek i din digitale postkasse. Betaling kan ske via linket i fakturaen til "Mit Betalingsoverblik"

Læs mere om at være økonomisk ansvarlig (Åbner i nyt vindue)

Gebyrer

I forbindelse med at Odder Bibliotek går over til at benytte "Mit Betalingsoverblik", vil der ikke blive ændret i gebyrtaksterne. Men vær opmærksom på, at hvis betalingsfristen ikke overholdes, vil der blive pålagt et rykkergebyr fra Odder Kommune på 100 kr. (for beløb over 50 kr)

Se Odder Biblioteks gebyrer (Åbner i nyt vindue)

Undgå gebyrer og få påmindelser om afleveringsfrist

Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister samt forny dine lån via vores hjemmeside eller via appen ’Biblioteket’.
Hvis vi kender din e-mail og dit mobilnummer, kan du få påmindelser 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS.
Husk at opdatere dine oplysninger i din brugerprofil under "Min konto", hvis du skifter e-mail eller mobilnummer.

Jeg synes det lyder lidt kompliceret, så hvorfor laver I om på det?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgernes gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem, som Odder Bibliotek er en del af, og ville kræve en stor udvidelse af systemet med en række funktionaliteter som allerede findes i kommunernes økonomisystemer. Det er derfor blevet besluttet, at det er bedst at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning, fremfor at bygge det ind i bibliotekssystemet.

Se Odder Biblioteks reglement (Åbner i nyt vindue)