Barn der leger med lego
International Bibliotekskonference - Next Library 2023. Foto: Eric Stochholm Bjerre

Læseakrobater på international bibliotekskonference

12.06.23
Læseakrobaterne fra Odder Bibliotek deltog for nylig i den internationale bibliotekskonference Next Library 2023 på DOKK1 i Aarhus. 350 personer medvirkede fra 30 forskellige lande for at diskutere fremtidens biblioteker og deres rolle i forhold til temaerne: demokrati, leg og bæredygtige udviklingsmål.

Læseakrobaterne var den eneste gruppe af børn som bidrog til indholdet gennem kortfilmen ”Breve til fremtiden”, instrueret af projektleder Karin Grand. Forventningerne var store og blev til fulde indfriet på dagen.

I den forberedende proces, definerede børnene selv ét af målene med deres gruppe. ”Med filmen viser vi, hvem vi er. Vi vil inspirere andre børn til at læse mere”, som Aja fra Hou udtaler det.

Kortfilmen skildrer dette at skabe et fællesskabe omkring læsning og kreativitet på tværs af 5 forskellige skoler. Hvordan børn kan bruge deres stemme og være med til at forme den verden, de skal bebo i fremtiden.

Læseakrobaterne havde desuden deres egen stand på festivalen, hvor deltagerne kunne besøge dem og skriftligt besvare spørgsmål:

• Hvad drømte du om som barn?
  • Hvilke drømme er blevet indfriet?
  • Hvilke drømme har du stadig?